Účastníci získají nezbytné poznatky a osvojí si potřebné dovednosti pro úspěšnou lektorskou činnost. Naučí se připravit a vést vlastní školení na profesionální úrovni. Prohloubí sebepoznání a získají praktické zkušenosti ve vzdělávacích metodách a technikách. Budou vedeni k tomu, že jejich úkolem je nejen předávat poznatky a informace, ale také motivovat.
Pro koho je kurz určen?
- Vedoucí pracovníky
- Specialisti
- Pracovníky IT
Cíle školení
- Osvojit si klíčové dovednosti pro úspěšné vedení tréninků.
- Pochopit rozdíly mezi výukou a tréninkem.
- Znát zásady a různé druhy učení se zaměřením na výuku technických věcí.
- Naučit se metody efektivního vzdělávání druhých, tréninkové postupy a prezentační techniky.
- Naučit se metody efektivního vzdělávání druhých, tréninkové postupy a prezentační techniky.
Obsah
- Specifika učení dospělých (práce ve skupinách).
- Příprava školení – jak a kde identifikovat vzdělávací potřeby budoucích účastníků, stanovení cílů a výstupů školení.
- Jak začít školení? První dojem, získání pozornosti a autority.
- Sestavení tréninkového programu, scénář kurzu, volba metod, příprava a zásady tvorby pracovních materiálů, volba prostředí - poměr teorie/praxe – učebna/provoz (trénink).
- Zásady a různé druhy učení se zaměřením na výuku technických věcí.
- Volba přístupu k účastníkům - nejčastější alternativy přístupu (mentorský, koučovací…).
- Ověřování pozornosti posluchačů, iniciování, podpora a řízení diskuse (trénink).
- Umění klást otázky a naslouchat (trénink).
- Zásady poskytování zpětné vazby.
- Prezentační dovednosti lektora.
- Oční kontakt, mimika, gestikulace, postoj a pohyb (trénink).
- Obtížní účastníci na kurzu a co s nimi? (vyrušování, nepozornost, nezájem, pasivita).
- Jak reagovat na „odpor“ (trénink: překonávání nesouhlasu, námitek).
- Využití audiovizuální techniky, kdy, proč a jak ji nejlépe využít k zesílení účinku výuky.
- Průběžné procvičování + zpětná vazba.
- Shrnutí, závěr, akční plán.
APLIKAČNÍ WORKSHOP - 1 DEN (max. do měsíce po realizovaném tréninku)
Workshop je určený pro nácvik připravených ukázek školení, účastníci získají zpětnou vazbu a doporučení na předvedené ukázky školení.
- Prezentace připraveného kurzu, videozáznam (individuální, případně skupinová cvičení)
- Záznam modulu a jeho analýza, hledání možností zlepšení
- Hodnocení (dle seznamu kritérií) lektorské úspěšnosti, doporučení pro jednotlivé účastníky
- Průběžné procvičování + zpětná vazba
- Shrnutí, závěr, akční plán
Didaktické metody
V průběhu tréninku je kladen důraz na možnost aplikovat nově nabyté dovednosti a znalosti do praxe. Je postaven na nezbytném minimu teorie.
Lektor využívá následující didaktické techniky:
- Nácviku modelových situací pomocí hraní rolí, videotrénink se zpětnou vazbou.
- Řízenou diskuzi.
- Skupinové práce.
- Případové studie
- Další didaktické metody dle potřeb trénované skupiny.